• Meteorologia dla żeglarzy w fachowym wydaniu!
• prowadzi sam Kapitan Adam Kantorysiński !
• zajęcia przydatne, praktyczne, ciekawe…!
O kursie…
Witamy wszystkich zainteresowanych wchłanianiem wiedzy żeglarskiej!
METEOROLOGIA – to jakże obszerna dziedzina, zajmująca się badaniem zjawisk fizycznych i przeróżnych procesów, zachodzących w atmosferze. Dzieli się na wiele rodzajów, obejmuje wiele obszarów naszego życia, wykorzystywana jest w wielu dziedzinach… Czasem ludzie nie zdają sobie sprawy, jak ogromną rolę odgrywa każdego dnia…
A dla nas żeglarzy – wiedza z zakresu meteorologii jest szczególnie potrzebna! Każdy, kto choć raz był na rejsie – czy to morskim, czy śródlądowym – przyzna rację!
Prawdą jest, iż technika rozwija się w szybkim tempie. Teraz prognozę pogody możemy zdobyć nie tylko „z nieba”, ale z wielu innych Ąródeł – takich jak np. internet, bosmanaty, navtex, ukf-ka, telefon komórkowy, satelitarny, jest coraz więcej programów na PC…
Ale czy umiemy te prognozy czytać, interpretować?
Czy potrafimy analizować mapę synoptyczną?
A co zrobimy, jak padnie nam zasilanie na jachcie i żadne urządzenia nie będą działać, baterie w telefonach też padną, albo nie będzie zasięgu?
Jak wtedy mamy dać sobie radę?
Na podstawie analizy kilku podstawowych parametrów -musimy przecież umiec określić – czy np. ształować wszystko, bo idzie sztorm, czy przygotowywać stroje kąpielowe i kremy do opalania Rozumienie zachodzących zjawisk meteorologicznych jest bardzo istotne, każdy żeglarz powinien mieć choć podstawowe pojęcie na ten temat!
Nigdy nie zapomnę mojego pierwszego rejsu kapitańskiego…
Mieliśmy zacząć rejs z Gdyni i popłynąć do Kopenhagi. W rezultacie zaczęliśmy z Kłajpedy (poprzednicy nie wyrobili się czasowo) i dotarliśmy „aż” do Pionierskij i potem na Zatokę Gdańską. Prognozę pogody miałam z 3 źródeł – internet, bosmanat, ukf’ka. Żadna z nich nic nie mówiła o zbliżającym się sztormie, a był sierpień 2003r…
Finał był taki, że dorwała nas 10-tka w skali B (jacht dł. 10m, 7 osób załogi), nie było gdzie uciekać, silnik nie dawał rady pod wiatr i fale, poza tym paliwa mało po nocnych ucieczkach przed burzami, żagle podarte, ukf’ka zalana, w gps’ie wysiadły baterie, mapy mokre, brak łączności z kimkolwiek, jacht bez epirb’u czy tratwy ratunkowej (ale za to z rumplem :-)), a na pokładzie cztery osoby pierwszy raz na morzu i dwie z niewielkim doświadczeniem… => masakra!
Szczęśliwie weszliśmy o własnych siłach (na skrawku podartego grota i oparach paliwa) do rosyjskiego portu Pionierskij (ostatnia deska ratunku), ale szczerze – NIGDY NIKOMU NIE ŻYCZĘ PODOBNYCH DOŚWIADCZEŃ!
(Dla chętnych- wpomnienia z rejsu opisane są => tutaj)
Analizując całą sytuację trzeba stwierdzić, iż przeszedł przez nas wtedy typowy niż, ze wszelkimi towarzyszącymi mu objawami. Mając aktualną wiedzę – po kilku godzinach żeglugi – wróciłabym do Kłajpedy, mimo korzystnych prognoz z 3 źródeł, jakie otrzymałam. Czlowiek uczy się całe życie…
… a wiadomo przecież, że dobry żeglarz to taki, który sztormy spędza w barze! /no chyba że nie ma innego wyjścia, to wtedy trzeba dać sobie radę…/
Zapraszamy na WARSZTATY Z METEOROLOGII!
Zajęcia poprowadzi fachowiec w tej i innych dziedzinach – znany kapitan, wieloletni dowódca żaglowca STS Fryderyk Chopin, posiadający ogromne doświadczenie i świetnie przekazujący wiedzę
– kpt.ADAM KANTORYSIŃSKI.
Serdecznie zapraszamy! WARTO !
Plan zajęć
Zajęcia odbywają się w weekend =>
sobota (w godzinach 1000 – 1800, z przerwą na obiad) – niedziela (1000 – 1700, z przerwą na obiad).
W ramach zajęć będzie można nauczyć się m.in:
Znajomości podstawowych procesów zachodzących w atmosferze, która powinna wystarczyć do własnej interpretacji tego, co widzimy wokół siebie,
znajomości procesów globalnych, które mają wpływ na przebieg naszych długich rejsów,
oceny sytuacji barycznej odbieranej przez NAVTEX,
zasad przemieszczania się ośrodków barycznych.
podstawowej wiedzy do własnego prognozowania w oparciu o mapy analizy powierzchniowej z FAXU pogodowego,
przygotowania danych do obsługi NAVTEXU oraz FAXU pogodowego
Gdzie?
SZCZECIN: Przystań Jachtowa „POGOŃ”, ul. Przestrzenna 3 => mapa
WARSZAWA: Tawerna „KORSARZ”, ul. Gostyńska 45 => mapa
WROCŁAW: Fundacja „HOBBIT”, Pl. Św. Macieja 5 a => mapa
Prowadzący: kpt. Adam Kantorysiński
Uprawnienia:
Świadectwo Oficera Wachtowego na statkach o poj. brutto 500 i powyżej, Kapitan jachtowy żeglugi wielkiej, Kapitan motorowodny żeglugi wielkiej, Świadectwo radarowe + ARPA, Świadectwo Ogólne Operatora GMDSS, STCW…
Doświadczenie:
Przepłynął ponad 40 tys. Mm jako skipper na jachtach pow. 12 m, otrzymał 2 wyróżnienia „Żeglarski Rejs Roku”, pracował jako Starszy Rybak oraz Kierownik Jednostki Rybackiej, jako I Oficer na STS VISSINGEN, Starszy Oficer STS PEACE, Starszy Marynarz na statkach pow. 500 GT, Bosman STS Fryderyk Chopin (23 tys. Mm), I Oficer STS Fryderyk Chopin (29 tys. Mm) i Kapitan STS Fryderyk Chopin (1998-2009, 97 tys. Mm)…
Cena: 400 zł
Cena zawiera => szkolenie
Cena nie zawiera => dojazdu na kurs, ew. zakwaterowania, wyżywienia
Zapisy:
wypełnienie formularza zgłoszeniowego
zaliczka w wysokości 100 zł płatna w ciągu 7 dni od zgłoszenia
(dane do wpłat w zakładce KONTAKT)
pozostała kwota płatna pierwszego dnia kursu
Uwaga! Liczba miejsc ograniczona!
Zniżki:
5% dla stałych klientów
5% dla młodzieży uczącej się do 26r. życia