METEOROLOGIA – warsztaty

Witamy wszystkich zainteresowanych wchłanianiem wiedzy żeglarskiej!

prognoza3_miniMETEOROLOGIA – to jakże obszerna dziedzina, zajmująca się badaniem zjawisk fizycznych i przeróżnych procesów, zachodzących w atmosferze. Dzieli się na wiele rodzajów, obejmuje wiele obszarów naszego życia, wykorzystywana jest w wielu dziedzinach… Czasem ludzie nie zdają sobie sprawy, jak ogromną rolę odgrywa każdego dnia…

A dla nas żeglarzy – wiedza z zakresu meteorologii jest szczególnie potrzebna! Każdy, kto choć raz był na rejsie – czy to morskim, czy śródlądowym – przyzna rację!

Prawdą jest, iż technika rozwija się w szybkim tempie. Teraz prognozę pogody możemy zdobyć nie tylko „z nieba”, ale z wielu innych źródeł – takich jak np. internet, bosmanaty, navtex, ukf-ka, telefon komórkowy, satelitarny, jest coraz więcej programów na PC…

warsztaty_meteo_2Ale czy umiemy te prognozy czytać, interpretować?
Czy potrafimy analizować mapę synoptyczną?
A co zrobimy, jak padnie nam zasilanie na jachcie i żadne urządzenia nie będą działać, baterie w telefonach, albo nie będzie zasięgu?

Jak wtedy mamy dać sobie radę?

Na podstawie analizy kilku podstawowych parametrów – powinniśmy umieć określić – czy np. ształować wszystko, bo idzie sztorm, czy przygotowywać stroje kąpielowe i kremy do opalania :-) Rozumienie zachodzących zjawisk meteorologicznych jest bardzo istotne, każdy żeglarz powinien mieć choć podstawowe pojęcie na ten temat!

port2Nigdy nie zapomnę mojego pierwszego rejsu kapitańskiego…
Mieliśmy zacząć rejs z Gdyni i popłynąć do Kopenhagi. W rezultacie zaczęliśmy z Kłajpedy (poprzednicy nie wyrobili się czasowo) i dotarliśmy „aż” do Pionierskij i potem na Zatokę Gdańską. Prognoza pogody była z 3 źródeł – internet, bosmanat, ukf’ka. Żadna z nich nic nie mówiła o zbliżającym się sztormie, a był sierpień 2003r…
Finał był taki, że dorwała nas 10-tka w skali B (jacht dł. 10m, 7 osób załogi), nie było gdzie uciekać, silnik nie dawał rady pod wiatr i fale, poza tym paliwa mało po nocnych ucieczkach przed burzami, żagle podarte, ukf’ka zalana, w gps’ie wysiadły baterie, mapy mokre, brak łączności z kimkolwiek, jacht bez epirb’u czy tratwy ratunkowej (ale za to z rumplem :-)), a na pokładzie cztery osoby pierwszy raz na morzu i dwie z niewielkim doświadczeniem… => masakra!

Szczęśliwie weszliśmy do portu o własnych siłach (na skrawku podartego grota i oparach paliwa), do rosyjskiego portu Pionierskij (ostatnia deska ratunku), ale szczerze – NIGDY NIKOMU NIE ŻYCZĘ PODOBNYCH DOŚWIADCZEŃ!
(Dla chętnych- wspomnienia z rejsu opisane są => tutaj)

Analizując całą sytuację trzeba stwierdzić, iż przeszedł przez nas wtedy typowy niż, ze wszelkimi towarzyszącymi mu objawami. Mając aktualną wiedzę – po kilku godzinach żeglugi – wróciłabym do Kłajpedy, mimo korzystnych prognoz z 3 źródeł, jakie otrzymałam. Człowiek uczy się całe życie…

… a wiadomo przecież, że dobry żeglarz to taki, który sztormy spędza w barze! /no chyba że nie ma innego wyjścia, to wtedy musi dać sobie radę…/

teczaZapraszamy na WARSZTATY Z METEOROLOGII!

Zajęcia poprowadzi fachowiec w tej i innych dziedzinach – znany kapitan, wieloletni dowódca żaglowca STS Fryderyk Chopin, posiadający ogromne doświadczenie i świetnie przekazujący wiedzę
– kpt.Adam Kantorysiński

Serdecznie zapraszamy!

WARTO !

W ramach zajęć będzie można nauczyć się m.in:

  1. met.1znajomości podstawowych procesów zachodzących w atmosferze, która powinna wystarczyć do własnej interpretacji tego, co widzimy wokół siebie,
  2. znajomości procesów globalnych, które mają wpływ na przebieg naszych długich rejsów w różnych rejonach,
  3. trochę wiedzy o zjawiskach oceanograficznych powiązanych z atmosferą,
  4. zasad powstawania i przemieszczania się ośrodków barycznych.
  5. pogoda wewnątrz niżu i wyżu
  6. podstawowej wiedzy do własnego prognozowania w oparciu o mapy analizy powierzchniowej z FAXU pogodowego,
  7. przygotowania danych do obsługi NAVTEXU oraz FAXU pogodowego

Zajęcia odbywają się w weekendy => sobota (w godzinach 1000 – 1800, z przerwą na obiad) – niedziela (1000 – 1700, z przerwą na obiad) w miejscowościach:

  1. k10_miniWARSZAWA: Tawerna „KORSARZ”, ul. Gostyńska 45
  2. WROCŁAW: Fundacja „HOBBIT”, Pl. Św. Macieja 5 a
  3. KOŁOBRZEG, GDYNIA, GÓRKI ZACHODNIE
  4. SZCZECIN: Przystań Jachtowa „POGOŃ”, ul. Przestrzenna 3
  5. oraz wszędzie tam, gdzie zbierze się grupa zainteresowanych

Dokładne informacje na temat danego kursu, w tym adres wraz dojazdem  – wysyłamy przed kursem.

W razie jakichkolwiek pytań – prosimy o kontakt.

Adam Kantorysinkikpt. Adam Kantorysiński

Uprawnienia:

Świadectwo Oficera Wachtowego na statkach o poj. brutto 500 i powyżej, Kapitan jachtowy żeglugi wielkiej, Kapitan motorowodny żeglugi wielkiej, Świadectwo radarowe + ARPA, Świadectwo Ogólne Operatora GMDSS, STCW…

Doświadczenie:

Przepłynął ponad 40 tys. Mm jako skipper na jachtach pow. 12 m, otrzymał 2 wyróżnienia „Żeglarski Rejs Roku”, pracował jako Starszy Rybak oraz Kierownik Jednostki Rybackiej, jako I Oficer na STS VISSINGEN, Starszy Oficer STS PEACE, Starszy Marynarz na statkach pow. 500 GT, Bosman STS Fryderyk Chopin (23 tys. Mm), I Oficer STS Fryderyk Chopin (29 tys. Mm) i Kapitan STS Fryderyk Chopin (1998-2009, 97 tys. Mm)…

 KOD   TERMIN  ILOŚĆ DNI  MIEJSCE   CENA 
METEO-1 25.03 – 26.03.2017 2 Gdańsk  440 PLN
METEO-2 22.04 – 23.04.2017 2 Kołobrzeg 440 PLN
METEO-3 13.05 – 14.05.2017 2 Wrocław  440 PLN

Formularz zgłoszeniowy

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Kod szkolenia

Termin szkolenia

Telefon

Treść wiadomości

Talar Jachting

Od lat zajmujemy się organizowaniem i prowadzeniem rejsów i kursów żeglarskich po morzach - na przeróżnych akwenach świata. Pomagamy w organizacji czasu wolnego pod żaglami, przeprowadzamy jachty, szkolimy na stopnie żeglarskie i motorowodne. Uczymy manewrować, nawigować, pośredniczymy w czarterowaniu jachtów, doradzamy...

Kontakt

Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu.

info@talar-jachting.pl

gosia@talar-jachting.pl

+48 606 715 125